KOLIK ČASU ZBÝVÁ DO PŘÍŠTÍ PRAKTICKÉ ŽENY


pondělí 18. února 2013

Jak vařit řepu?

Napsala mi čtenářka, že se červená řepa zásadně vaří neoloupaná. Cituji paní Marii:
V nejnovější Praktické ženě byl uveřejněn recept na plněnou červenou řepu.
Zarazilo mě, že se řepa měla vařit oloupaná.
Červená řepa se nikdy před vařením neloupe, jen očistí.
Není v receptu chyba?
Odpovídám, že není.
Paní Marie na moje vysvětlení reagovala rozhodným slovem zkušené kuchařky:
Červená řepa, vařená oloupaná (třeba na boršč) je v důsledku světle růžová. U polévky to nevadí, protože potřebné látky se vylouhují do vývaru. Pokud by ji vařila oloupanou, nikdy by nevypadala tak jako na fotografii a navíc ztratí všechny důležité látky. Ale nakonec si myslím, že milovníci této zeleniny (jako já) ví své a znají, jak řepu vařit. Převážná většina, kterým byla tato zelenina znechucena už ve školní jídelně, se tím receptem stejně zabývat nebude.
Nikdy jsem ve školní jídelně nezažil červenou řepu, snad jen jako "kompot".
A dneska  ráno jsme se se Zuzanou o vaření řepy bavili. U semaforu na magistrále před Národním muzeem. Pak jsem ještě vybrali situaci, kdy ukrajinský autobus vytlačil do našeho pruhu malé žluté auto a vyjasnili si řepu.
"V receptu nebylo napsané jak se má řepa vařit, váhala jsem, ale pak jsem ji oloupala a uvařila. Voda byla růžová. Řepa zůstala tmavá. Když jsem si vybavila, že ji budu loupat horkou, a dlabat, tak jsem to riskla," řekla Zuzka. A já jí věřím,
Tu tmavou řepu jsem viděl asi tak hodinu po uvaření. Žádné známky borščového zesvětlení.
Byla tmavá. Vypadala stejně jako na fotce s receptem!
Tak, kde je pravda?
Věřím tomu, co jsem viděl a ochutnával.
Věřím paní Marii, že jí při vaření řepa zesvětlá. Jsem mezi dvěma ohni.
Ale proto naše recepty ověřujeme na vlastní kuchyni, víme o co jde, a jsem si stopro jistý, že se čtenářkám tenhle recept povede i s loupanou řepou, kterou pak vaříme.
Nebojte se toho, je to ověřené.

2 komentáře:

  1. Vařím ji oloupanou ;-)) Zůstane temně rudá, rozhodně nevybledne, mám to opakovaně vyzkoušeno. Řepu loupu předem, aby se více ochutila přidaným kořením. Jen nevím, jestli takhle nepřijde o víc vitaminů. Chuťově je ale rozhodně skvělá!

    OdpovědětVymazat
  2. Záleží na odrůdě červené řepy.

    OdpovědětVymazat

Díky za reakci :-)